Szentgotthárd, a legnyugatibb magyar város!

Hírek, sztorik, programok az Őrség kapujából, Szentgotthárdról

Szentgotthárdi jubileum: megszűnt a Vasfüggöny

2010.06.27. 07:31 szólj hozzá Szentgotthárd.net

Bookmark and Share

Vasfüggöny. Sokaknak egy élhetetlen rendszer szimbóluma. Számunkra, akik a 90-es évek előtt is Szentgotthárdon éltünk, több mint szimbólum: városunk határában húzódott a szögesdrót, néhány méterre a házainktól, a Lapincs medrét rács őrizte, a városunkba vezető út mellett géppisztolyos katonák vigyáztak a magaslesen. Amikor tizenévesen futni indultunk, néha mellettünk gurult egy katonai Niva, nehogy a trikós-kéknadrágos középiskolások betámadják a vasfüggönyt a Gimnázium és Rábafüzes között...

A Vasfüggönyt (az elnevezést Churchillnek köszönhetjük) a magyar-osztrák határ teljes szakaszán, mintegy 260 kilométeren építették ki, pár évvel a II. világháború után. Biztos ami tuti alapon még aknásítottak is, amit aztán felszedtek - a forradalom után így tudtak százezrek elmenekülni -, de 56 után újra telepítették az aknákat, aztán azt is felszedték. Elektromos jelzőrendszert telepítettek, aminek a működése egy paródia volt: mivel normális rendszert csak a hanyatló nyugatról lehetett volna beszerezni, így az elekrtomos jelzőrendszer nem csak akkor riasztott, amikor határsértő járt arra, hanem verébnél nagyobb állatok, eső, sőt szél esetén is, ezek meg ugye a természetben nem annyira ritka jelenségek.

A 80-as években már teljesen értelmetlen volt a fenntartása: szinte mindenkinek volt már útlevele, a tiltott határátlépéseket magyar állampolgárok ritkán kíséreltek meg, leginkább szerelmi bánat vagy ittas fölbátorodás okán, viszont Romániából és az akkori Csehszlovákiából évi ezres nagyságrendben szöktek Magyarországra.

Hivatalosan 1989. május másodikán kezdték lebontani a vasfüggönyt, a valóságban viszont a Határőrség (melynek vezetése már évekkel korábban felszámolta volna az értelmetlen határzárat) már április közepén elkezdte a bontást, először a cseh, majd az osztrák határon. Jellemző az akkori állami vezetés tehetetlenségére és a közhangulatra, hogy a kormány több mint két héttel a nagyüzemi vasfüggöny-bontás megkezdése után döntött a bontás elrendeléséről...

Olyan jól haladtak a bontási munkálatok, hogy június 27-én, amikor a hivatalban lévő magyar és osztrák külügyminiszterek (Horn és Alois Mock) ünnepélyesen átvágták az utolsó szakaszt Sopron mellett, valójában egy, már elbontott szakaszon gyorsan visszaállított kerítéssel tették ezt.

A vasfüggöny több ezer kilométeren keresztül húzódott a norvég-orosz határtól a bolgár-törökig. 2005-ben az Európa parlament arról döntött, hogy túraútvonalak létrehozását támogatja a vasfüggöny egykori helyén. A magyar túraútvonalak természetesen érintik Szentgotthárdot is: a konkrét túraútvonalak leírása itt, itt és itt található.

.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .

Hogy képben légy Szentgotthárdon:
- jelöld ismerősnek Szentgotthárdot a Facebook-on,
- kövesd a Twitteren,
- iratkozz fel a Szentgotthárd hírcsatornájára!

.   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .   .

A bejegyzés trackback címe:

https://szentgotthard.blog.hu/api/trackback/id/tr421997435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Szentgotthárd blog rádió

Szentgotthárdi programok

Szentgotthárd időjárása